Lijfspreuk

"Tuinieren is de meest therapeutische, ecologische en opstandige daad
die je voor jezelf, je gezin en de maatschappij kan verrichten"
(Filip Muylle - Bliss)

zaterdag 3 september 2011

Rottend fruit voor vlinders

Deze keer geen ecologische tip om je tuin aan te leggen maar wel een tip om van je tuin te genieten in september en oktober. Het einde van de zomer en het begin van de herfst is de periode waarin het meeste fruit rijp wordt. Het geluk van de tuiniers kan niet op met al die lekkere vruchten die je uit het vuistje eet of die je verwerkt tot sapjes, cake, confituur en ander lekkers.
De slechte, rotte vruchten belanden dan in de compostbak of in de vuilniszak. Toch kunnen ook deze vruchten je veel plezier bezorgen. Veel vlinders leven van de sappen uit rottend fruit.

Rottend en rot fruit voor vlinders: rotte en overrijpe appels en vooral pruimen en peren zijn ideaal

In augustus begin ik met het verzamelen van de slechte vruchten. Ik zoek zonnige plaatsen waar ik ze kwijt kan. Schaduwplaatsen zullen weinig of geen vlinders lokken maar wel wespen.
Peren zijn de meest geschikte vruchten omdat ze heel sappig zijn als ze overrijp of zelfs rot zijn. Toch zijn afgedankte appelen, bessen of pruimen ook goed. Ze gaan wel kleinere aantallen vlinders lokken. Als wij nog goed fruit overhebben omdat het teveel is voor ons eigen verbruik en dat van alle kennissen, dan leg ik die in een verborgen tuinhoekje opzij tot ze vanzelf rotten en klaar zijn voor gebruik. Je kan immers vlinders lokken tot begin november als het een zonnige dag is. Dit jaar is dit zeker het geval door de superoogst door het zomerse voorjaar.

Rottend fruit voor vlinders: rotte en overrijpe appels en vooral pruimen en peren zijn ideaalRottend fruit voor vlinders: rotte en overrijpe appels en vooral pruimen en peren zijn ideaal

Na enkele jaren heb ik al wat ervaring met geschikte voederplekjes voor vlinders. Ik leg fruit op een pasgeschoren haag, op een afgedankt tuinbankje, op een vogelvoederhuisje of in opgehangen bloempotjes. Ik probeer wel te vermijden om fruit op de grond te leggen want onze kat speelt graag met die fladderende vlinders. Helaas overleven de vlinders dat spelletje niet. :-) Eigenlijk is elk tuinplekje geschikt zolang het maar in de zon ligt.

Rottend fruit voor vlinders: rotte en overrijpe appels en vooral pruimen en peren zijn ideaalRottend fruit voor vlinders: rotte en overrijpe appels en vooral pruimen en peren zijn ideaal

De rotte vruchten zijn na enkele dagen verschrompeld tot een droog ‘koekje’ en dan kan je ze gemakkelijk weggooien op de composthoop en vervangen door nieuwe sappige exemplaren. Veel vlinderplezier!

Rottend fruit voor vlinders: rotte en overrijpe appels en vooral pruimen en peren zijn ideaal Rottend fruit voor vlinders: rotte en overrijpe appels en vooral pruimen en peren zijn ideaal

Rottend fruit voor vlinders: rotte en overrijpe appels en vooral pruimen en peren zijn ideaal


6 opmerkingen:

  1. ik pas deze truc van rottend fruit ook al jaren met succes toe, vooral overrijpe perziken zijn de lievelingskost van atalanta's en gehakkelde aurelia's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die potjes met fruit. Ik spot momenteel geen enkele dagpauwoog meer in de tuin, de rest is nog goed vertegenwoordigd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie dit jaar dezelfde vlindersoorten als andere jaren, maar wel in veel kleinere aantallen en ook veel minder frequent. De vochtige zomer zal daar zeker een slechte invloed gehad hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie dit jaar gelukkig veel vlinders, maar ik hoor dat dat elders tegenvalt :( . Goed idee met dat fruit! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ...eindelijk 'n goeie reden om géén wekenlang confituur te maken! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, we zijn blij dat we je een alternatief kunnen bieden! :-)

      Verwijderen